Nieuwsoverzicht

Het nieuwe logo van KAA Gent is bekend!

Het nieuwe logo van KAA Gent is bekend!

KAA Gent staat op de drempel van een nieuw hoofdstuk in zijn bestaan. Tijdens de komende zomer verhuizen we immers naar ons gloednieuwe stadion, wat de club moet toelaten om een grote stap vooruit te zetten. We vonden dat meteen ook het moment voor een heropfrissing van het clublogo. Een delicate oefening, waarbij we gepoogd hebben onze supporters zoveel mogelijk inspraak te geven. Met de nodige trots presenteren we jullie dan ook ons nieuwe clublogo, dat vanaf komende zomer officieel in gebruik zal genomen worden.

Waarom een nieuw logo?

Eerst en vooral circuleren er momenteel allerlei versies van het clublogo. De indiaan komt uiteraard overal voor, maar vertoont soms andere gelaatstrekken. Bovendien duikt het logo in allerlei media op met verschillende soorten onderschriften of zonder onderschrift. De keuze voor deze 'heropfrissing' is dus ook een keuze voor duidelijkheid: 1 vastgelegd clublogo dat overal gebruikt wordt. Bovendien wil KAA Gent een club zijn die naar de toekomst kijkt. Een indiaan die naar rechts kijkt, past dan ook beter bij die visie.

Duidelijke inspraak van de supporters

Omdat we een nieuw clublogo niet zomaar van bovenaf wilden opleggen, besloten we bij de supporters te polsen naar hun ideeën over deze belangrijke verandering. In januari lanceerden we een eerste voorstel, waarin twee elementen centraal stonden. Enerzijds werd de indiaan gedraaid zodat hij naar rechts keek (richting toekomst), anderzijds werden drie kernwoorden rond het logo aangebracht (fier - sterk - eigenzinnig). Via onze website kon elke supporter zich voor of tegen deze veranderingen uitspreken (link). Ook via Facebook en het speciaal daarvoor aangemaakte mailadres (indiaan@kaagent.be) ontvingen we heel wat suggesties en feedback.

Daaruit bleek dat een meerderheid van de supporters zich kon vinden in de idee om onze indiaan te draaien en dus naar de toekomst te laten kijken. Over de eerder vernoemde waarden was er meer verdeeldheid, waarop we besloten deze uit het clublogo weg te laten. Wel was er veel vraag om te verwijzen naar de rijke geschiedenis van de club. Supporters vroegen om 'La Gantoise', 'ARAG, 'Nie Neute, Nie Pleuje', het jaar van oprichting (1900) of het stamnummer in het logo op te nemen. We kozen uiteindelijk voor het laatste. We zijn immers terecht fier op het feit dat we een van de oudste, meest traditierijke clubs van het land zijn.  Op die manier zijn we er ook in geslaagd om zowel verleden als toekomst in ons nieuwe logo te verenigen.

De stemresultaten maakten duidelijk dat een bepaalde groep supporters weliswaar liever geen veranderingen aan het logo zagen, maar ook dat de voorstanders in de meerderheid waren. Dat gaf ons de nodige draagkracht om door te gaan met de heropfrissing van het logo. 

De ontvangen suggesties en feedback werd intern besproken, verwerkt en mondden finaal uit in drie voorstellen, die in een stemming aan de supporters voorgelegd werden (link). Het is daarbij niet onbelangrijk om op te merken dat de twee nieuwe voorstellen afkomstig waren van supporters met een eigen grafisch ontwerpbureau. Het nieuwe logo is met andere woorden het resultaat van een mooie wisselwerking tussen de club en haar supporters. Een sterk staaltje Gentse eigenzinnigheid waar we met zijn allen terecht fier op mogen zijn.

Het resultaat van de finale stemming was overduidelijk: het ontwerp van Glossy.TV haalde maar liefst 68% van de stemmen:

 

Het nieuwe logo

In de wetenschap dat de overgrote meerderheid van onze supporters dit ontwerp steunt, stellen we hierbij dan ook met gepaste trots het nieuwe logo van KAA Gent voor:

nieuw logo KAA Gent

Om het logo optimaal te laten uitkomen op verschillende soorten achtergronden voorzag Glossy.TV ook een variant met een blauwe achtergrond. Om de zichtbaarheid op de shirts te verbeteren werd ook een versie ontwikkeld die het logo omgeeft met een dubbele cirkel:

Speciale dank gaat uit naar onze supporters voor hun talrijke stemmen en uitvoerige feedback. Ook een woord van dank voor Glossy.TV, dat met het winnende ontwerp het best inspeelde op de wensen van de club én de supporters.