Mobiliteit

Het nieuwe stadion brengt voor de supporters heel wat veranderingen met zich mee. Zeker op het vlak van supportersmobiliteit. 
KAA Gent vraagt haar supporters op wedstrijddagen zo vroeg mogelijk naar het stadion te komen (ten laatste één uur voor de wedstrijd) en dit op duurzame of alternatieve manier. Voor wie toch met de wagen komt wordt autodelen de norm.

KAA Gent en haar partners maakten om dit te bereiken een uitvoerig mobiliteitsplan op. Daarbij worden fietsen, collectief en openbaar vervoer, P&R en carpooling aangemoedigd. Wie van deze mogelijkheden geen gebruik maakt zal op wedstrijddagen met een personenwagen moeilijk tot in de omgeving van het stadion geraken.

KAA Gent en haar partners voorzien van bij de opening van het stadion:

  • 800 overdekte fietsplaatsen in een straal van 100 m rond het stadion
  • openbaar vervoer tussen het Woodrow Wilsonplein (Zuid) en het nieuwe stadion en terug georganiseerd door De Lijn en KAA Gent
  • 1000 gereserveerde parkeerplaatsen voor carpoolers in een straal van 1,2 km rond het stadion
  • supportersbussen uit 8 richtingen in de ruime regio rond Gent
    georganiseerd door de Supportersfederatie KAA Gent
  • pendelbussen van P&R Gentbrugge naar het nieuwe stadion en terug
    georganiseerd door KAA Gent
  • 1200 gereserveerde parkeerplaatsen voor personeel, losse medewerkers, media, hulp- en veiligheidsdiensten, VIPS en personen met een handicap rond het stadion

Verkeersmaatregelen

Om de bereikbaarheid van het stadion, van het UZ Gent en van de bedrijven rond het stadion te garanderen, zal door de Politie streng worden opgetreden tegen foutparkeren in de ruime omgeving rond het stadion.

In geval van verzadiging van de Ottergemsesteenweg, kunnen de hulp- en veiligheidsdiensten de maatregel overwegen om tijdelijk alle verkeer in de richting van het stadion af te sluiten, teneinde de bereikbaarheid van de volledige site van de Ottergemsesteenweg Zuid (inclusief de gevestigde bedrijven) voor de hulp- en veiligheidsdiensten te kunnen garanderen bij gebeurlijke noodgevallen of calamiteiten.

Deze aanpak werd uitgewerkt door KAA Gent, de supportersfederatie KAA Gent en de communitywerking Voetbal in de stad in samenwerking met de Stad Gent, de provincie Oost-Vlaanderen, Lokale Politie Gent, bUZz, De Lijn, TreinTramBus en Taxistop.

  • Taxistop
  • Vlaamse overheid
  • TreinTramBus
  • Kaa Gent