Betreffende de organisatie in Buffalo Vilage

Betreffende de organisatie in Buffalo Vilage

Na de enorme ontgoocheling van gisteren, wil de club graag reageren op de kritiek rond de organisatie van Buffalo Village bij de bekerfinale. We zagen op de originele Facebookpost van Dhr. Vandepu heel veel reacties waarbij werd geklaagd over ellenlange rijen voor zowel eten, drank als bonnetjes alsook het afsluiten van het fandorp om 13u. Tevens waren er opmerkingen over de ticketverkoop, het afsluiten van de invalswegen naar het Koning Boudewijnstadion en de begroeting op het Sint-Pietersplein.

Daarbij moet men een aantal zaken in overweging nemen. Allereerst is de organisatie van de bekerfinale in handen van de KBVB. Dat geldt ook voor de organisatie van het fandorp. De enige zaken waarvoor de club zelf verantwoordelijk was in het fandorp waren de DJ’s en de fanshop-stand. Ook de keuze om het fandorp om 13u te sluiten, is een (veiligheids)beslissing waarin de club geen zeggenschap had. We zijn, dankzij de Ghelamco Arena, ondertussen een zekere standaard gewoon. Het is dan ook betreurenswaardig dat de organisatie op een dag die een feest hoort te zijn, op dergelijke wijze verlopen is. Alle klachten waarvan we weet hebben, zijn dan ook doorgegeven aan de KBVB zodat geen enkele voetbalfan bij een volgende bekerfinale nog dergelijke zaken moet meemaken.

Wat betreft het rondsturen van bussen en het afsluiten van afritten kan de club moeilijk iets verweten worden. Voor het regelen van het verkeer is de club tot nader order niet bevoegd. Daarvoor zijn andere instanties verantwoordelijk.

Tot slot, de begroeting op het Sint-Pietersplein. Rekening houdend met het feit dat in een finale verlengingen en penalties steeds tot de mogelijkheden behoren, werd intern een inschatting gemaakt van het meest waarschijnlijke aankomstuur op het Sint-Pietersplein. Dat werd op 19u bepaald. Uiteraard is zoiets geen exacte wetenschap en werd daarom bij de communicatie ook meegedeeld dat de spelers “rond” 19u zouden aankomen. Gezien het resultaat was de verwachting ook niet dat er nog veel supporters uit Brussel zouden afzakken voor de begroeting op het Sint-Pietersplein. Direct na het vertrek van de spelersbus werd dan ook opdracht gegeven het verwachte aankomstuur mee te delen. Wat ook gebeurde.

Waar we Cedric wel gelijk in moeten geven is het aangehaalde voorval m.b.t. online ticketing. Het was bij de start van de vrije verkoop van bekertickets voor niet-abonnees in eerste instantie niet mogelijk om de bekertickets online aan te kopen op het afgesproken uur. Dit werd snel gecorrigeerd maar dat kon dus zeker beter.

Verder wensen wij bij deze ook alle supporters en supportersgroepen te bedanken voor hun massale steun gisteren. Zowel de aanwezigen in het Koning Boudewijnstadion als de supporters op het Sint-Pietersplein. Tot slot ook nog een woord van dank aan alle supporters die Armada Ganda meehielpen met de zeer geslaagde tifo-actie in Brussel. Het is dan ook enorm spijtig dat het vele werk dat in de voorbereiding van de tifo- en vlaggenactie werd geïnvesteerd, niet met het verhoopte feest kon afgesloten worden.